zaterdag 14 maart 2009

Ministerie van Asfalt


Rijkswaterstaat organiseert binnenkort informatiebijeenkomsten waarin twee alternatieven aan bod komen om de verkeerscapaciteit voor auto’s en het vrachtverkeer tussen Den Haag en Rotterdam te vergroten: Verbreding van de A13 of uitbreiding van de A4 naar Schiedam.

Minister Eurlings heeft hoog ingezet op uitbreiding van het verkeersnet in Nederland. Files en knelpunten moeten zo snel mogelijk worden opgelost (desnoods met noodwetten) om de bereikbaarheid van de Randstad te vergroten.
Echter het blijven investeren in asfalt in de dichtbevolkte randstad is niet meer van deze tijd. Het helpt niet tegen files door de verkeersaanzuigende werking van nieuw asfalt en het is desastreus voor het milieu. Jaarlijks sterven 18 duizend Nederlanders aan de gevolgen van luchtvervuiling. De EU heeft gezondheidsnormen gesteld, die op vele plaatsen in Nederland worden overschreden, zo ook langs de A13 bij Delft.

De politieke reactie op files bestaat reeds dertig jaar vrijwel uitsluitend uit de aanleg en de verbreding van wegen. De files zijn er niet minder op geworden. Wel zijn de leefbaarheidsproblemen toegenomen en is er een milieuprobleem bij gekomen. Hoe valt het leggen van asfalt te verenigen met de kabinetsdoelstelling om in 2020 30 procent minder CO2 uit te stoten?.

Op kortere termijn kunnen files worden tegengegaan door wonen en werken dichter bij elkaar brengen (banenruil), uitbreiding dienstregeling openbaar vervoer, spitsheffing, verdere uitbreiding beperken van nieuwe bedrijfsterreinen, bedrijfsvervoersplannen, maar ook telewerken en video conferencing. Er is een mindsetting nodig bij ondernemers dat thuiswerken niet tot verlies van productiviteit hoeft te leiden.

Verder moet er onderzocht worden waarom veel mensen de auto gebruiken terwijl er alternatieven voorhanden zijn. Zolang de NS tussen het traject Den Haag-Rotterdam met stokoude en volledig afgeschreven intercity-treinen blijft rijden waar ook nog eens geen zitplaatsen voorhanden zijn, zal je de forens niet in de trein krijgen. Ondanks de files is de auto dan nog altijd een beter alternatief dan de trein. Vervolgens moeten we ruim baan geven aan ondernemers, onderzoekers en ingenieurs om met heel nieuwe oplossingen te komen – Ik denk aan de ontwikkeling van elektrische auto’s , zweeftreinen e.d. .
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zou zich meer moeten richten op innovatieve en duurzame vervoersoplossingen.
C.L.

Geen opmerkingen: