donderdag 19 februari 2015

Gedragsverandering?


Al jaren rijden fietsers door de TU wijk. Dat hoort erbij en past heel goed bij een moderne studentenstad. Maar de stroom fietsers is tijdens de spitsuren zó groot, dat het autoverkeer nauwelijks de wijk uitkomt. Delft heeft namelijk tweerichtingsfietspaden. Leuk voor de hei in Drenthe, maar minder geschikt voor massa's fietsers met kruisende auto's in een stad.
Wat gebeurt er als automobilisten denken een gaatje te zien op links, dan komt er net rechts weer een groepje fietsers aan. Met enkele onnodige ongelukken tot gevolg. Op de campus staan dagelijks verkeersregelaars auto's en fietsers te scheiden. Maar die regelaars zijn er niet op de kruisingen bij het Mijnbouwplein, de Piet Heinstraat, de Cornelis Trompstraat, de Julianalaan, Rotterdamseweg/Jaffalaan, Schoemakerstraat.


De oplossing moet nu komen van gedragsverandering bij fietsende studenten. Een campagne die waarschijnlijk een houdbaarheid heeft van enkele weken.
En dan zijn er ieder jaar weer duizenden nieuwe studenten en als ze dan snappen waar het over gaat, zijn ze in ieder geval na vier jaar weer weg.

De keuze voor tweerichtingsfietspaden is een verkeerde geweest. Maar de bewoners en studenten moeten zich maar aanpassen. En als je de politiek vraagt het nu eens goed te doen, is het antwoord dat Delft geen geld meer heeft.

Geen opmerkingen: