dinsdag 19 april 2016

Touringcars terug op de markt

Al jaren zijn de grote aantallen touringcars voor de bewoners van de binnenstad een bron van overlast. Elk jaar worden het er meer en elk jaar nemen de hinder en verkeersonveiligheid verder toe. Na jaren van discussie, voorbereiding en overleg met ondernemers en bewoners in het centrum leek de oplossing gevonden. Laat de toeristen uitstappen op de Koepoortplaats bij het New Hampshirehotel en parkeer de bussen in het Zuidplantsoen. De bus rijdt vier keer heen en weer, van A13 naar Koepoortplaats, van Koepoortplaats naar Zuidplantsoen, van Zuidplantsoen naar Koepoortplaats en weer van Koepoortplaats naar A13. En dat zo’n 90 keer per dag.

Waarom het Zuidplantsoen? Omdat daar in het verleden al een deel van het park was voorzien van grasklinkers voor het stallen van kermiswagens. Een zelden gebruikt parkeerterrein waar geen cent aan besteed hoefde te worden, mooier kon het niet.

Helaas bleek deze oplossing inderdaad te mooi om waar te zijn. Allereerst werd duidelijk dat hier geen officieel parkeerterrein ligt, maar openbaar groen. Het was park, het staat op de bestemmingsplankaart als park en er is bij herhaling beloofd dat het gras terug zou komen. En vooral: de bewoners van de naastgelegen appartementen hebben hun buik al vol van alle verkeersoverlast voor de deur en zitten helemaal niet te wachten op een jaarlijkse stroom van duizenden touringcars.

Nadat in een uitgebreide brief duidelijk gemaakt was dat de extra touringcars niet kunnen volgens de gemeentelijke regels, heeft de gemeente besloten alsnog vergunning hiervoor aan te vragen bij, jawel, de gemeente. De vergunning is er nog niet, maar de stroom touringcars is al verlegd. Inderdaad met alle bijbehorende overlast: touringcars parkerend in het plantsoen, op de wandelpaden, op de fietspaden of gewoon op straat. Inmiddels is duidelijk dat het terrein door zijn afmetingen en inrichting ook helemaal niet geschikt is voor 15 grote bussen.

Na veel discussie heeft de gemeente nu laten weten dat de vergunning tijdelijk zal zijn, voor twee jaar, en dat men ondertussen zoekt naar een ander terrein. Lege terreinen zijn er genoeg, van De Staal tot de Spoorzone. Daar was zelfs een heel project: Gebruik de Lege Ruimte. Voor het extra onderzoek zijn al vele duizenden euro’s uitgegeven en er volgen zeker nog meer kosten. Belangrijke voorwaarde lijkt te zijn dat een oplossing niets mag kosten; Delft is immers bijna failliet. En het moet de touroperators niet al te moeilijk gemaakt worden, want dan blijven ze weg. De toeristen kunnen we niet missen, die leveren Delft veel op. Geld voor een fatsoenlijke parkeeroplossing is er helaas niet.

Dus mocht een gratis parkeerterrein vlak bij het centrum niet worden gevonden, dan moet toch nog maar eens worden gekeken of de Markt niet geschikt kan worden gemaakt. Vroeger was dit gewoon een parkeerterrein. Dan kunnen de toeristen hun foto’s van de Delftse markt verrijken met hun luxe touringcars op de achtergrond – duidelijker kunnen we het niet maken hoe graag we de toeristen in het hart van onze stad willen hebben…

TU Noord blogger

Geen opmerkingen: