Al jaren zijn de grote aantallen
touringcars voor de bewoners van de binnenstad een bron van overlast. Elk jaar
worden het er meer en elk jaar nemen de hinder en verkeersonveiligheid verder
toe. Na jaren van discussie, voorbereiding en overleg met ondernemers en
bewoners in het centrum leek de oplossing gevonden. Laat de toeristen
uitstappen op de Koepoortplaats bij het New Hampshirehotel en parkeer de bussen
in het Zuidplantsoen. De bus rijdt vier keer heen en weer, van A13 naar
Koepoortplaats, van Koepoortplaats naar Zuidplantsoen, van Zuidplantsoen naar
Koepoortplaats en weer van Koepoortplaats naar A13. En dat zo’n 90 keer per
dag.
Waarom het Zuidplantsoen? Omdat
daar in het verleden al een deel van het park was voorzien van grasklinkers
voor het stallen van kermiswagens. Een zelden gebruikt parkeerterrein waar geen
cent aan besteed hoefde te worden, mooier kon het niet.
Helaas bleek deze oplossing
inderdaad te mooi om waar te zijn. Allereerst werd duidelijk dat hier geen
officieel parkeerterrein ligt, maar openbaar groen. Het was park, het staat op
de bestemmingsplankaart als park en er is bij herhaling beloofd dat het gras
terug zou komen. En vooral: de bewoners van de naastgelegen appartementen
hebben hun buik al vol van alle verkeersoverlast voor de deur en zitten
helemaal niet te wachten op een jaarlijkse stroom van duizenden touringcars.
Nadat in een uitgebreide brief
duidelijk gemaakt was dat de extra touringcars niet kunnen volgens de
gemeentelijke regels, heeft de gemeente besloten alsnog vergunning hiervoor aan
te vragen bij, jawel, de gemeente. De vergunning is er nog niet, maar de stroom
touringcars is al verlegd. Inderdaad met alle bijbehorende overlast:
touringcars parkerend in het plantsoen, op de wandelpaden, op de fietspaden of
gewoon op straat. Inmiddels is duidelijk dat het terrein door zijn afmetingen
en inrichting ook helemaal niet geschikt is voor 15 grote bussen.
Na veel discussie heeft de gemeente
nu laten weten dat de vergunning tijdelijk zal zijn, voor twee jaar, en dat men
ondertussen zoekt naar een ander terrein. Lege terreinen zijn er genoeg, van De
Staal tot de Spoorzone. Daar was zelfs een heel project: Gebruik de Lege
Ruimte. Voor het extra onderzoek zijn al vele duizenden euro’s uitgegeven en er
volgen zeker nog meer kosten. Belangrijke voorwaarde lijkt te zijn dat een
oplossing niets mag kosten; Delft is immers bijna failliet. En het moet de
touroperators niet al te moeilijk gemaakt worden, want dan blijven ze weg. De
toeristen kunnen we niet missen, die leveren Delft veel op. Geld voor een
fatsoenlijke parkeeroplossing is er helaas niet.
Dus mocht een gratis parkeerterrein
vlak bij het centrum niet worden gevonden, dan moet toch nog maar eens worden
gekeken of de Markt niet geschikt kan worden gemaakt. Vroeger was dit gewoon
een parkeerterrein. Dan kunnen de toeristen hun foto’s van de Delftse markt
verrijken met hun luxe touringcars op de achtergrond – duidelijker kunnen we
het niet maken hoe graag we de toeristen in het hart van onze stad willen
hebben…
TU Noord blogger
Geen opmerkingen:
Een reactie posten