zaterdag 11 juli 2009

Tramlijn 19, kosten voor Delft vertienvoudigen naar 30 miljoen Euro

Tramlijn 19 tussen Leidschendam en Delftse TU wijk zou in totaal €130 miljoen gaan kosten volgens stadsgewest Haaglanden. Het deel tussen Leidschendam en Delft-Noord is inmiddels klaar. Maar de €130 miljoen is inmiddels op, terwijl aan het Delftse deel nog begonnen moet worden, wat ook nog eens €60 miljoen gaat kosten, waarvan Delft €30 miljoen moet opbrengen, tien keer zoveel als oorspronkelijk begroot in 2004.

Delft zou oorspronkelijk €3 miljoen bijdragen aan het deel op Delfts grondgebied. Hoe kan het dat de Delftse Raad toestaat dat de verantwoordelijke PvdA wethouder Koning het geld van de Delftse belastingbetalers zo verjubelt?

Een kleine rekensom: Groenlinks wethouder Grashoff wist indertijd de Raad over te halen dat Delft €3 miljoen zou bijdragen aan de tram. Om dat begrotingstechnisch mogelijk te maken, moest er wel €1,4 miljoen worden bezuinigd op het busvervoer, waardoor de Delftse ziekenhuizen moeilijker bereikbaar zijn geworden per openbaar vervoer.
Najaar 2008 is er (in een geheime begroting) opnieuw €10.300.000 voor tramlijn 19 plus €280.000 voor geluidsarm asfalt op tramlijn 19 trace en €700.000 voor onderhoud goedgekeurd door de Raad. Dat is samen €11.3 miljoen voor tramlijn 19.
Maar er was al in 2004 €3 miljoen begroot. In totaal dus €14.3 miljoen.

Maar we zijn nog niet klaar. Ook de Sebastiaansbrug moet aangepast worden aan Tramlijn 19. Daarvoor is een schating gemaakt van 18 miljoen Euro en er is al afgesproken dat Delft hiervan 53% bijdraagt, dus €9,5 miljoen. Daarmee komen we op €23,8 miljoen voor de Delftse belastingbetaler. Recent is ook nog bekend geworden, dat de Kapelsbrug moet worden vervangen en de Hambrug meer moet worden verzwaard dan oorspronkelijk gedacht. Een knappe wethouder, die dit onder de €6 miljoen weet te houden.

Totaal dus €29,8 miljoen door Delft op te brengen, het tienvoudige van waarmee de Raad op voorspraak van Grashoff ooit akkoord is gegaan. En Koning voert dit beleid van haar voorganger blijmoedig uit, alsof de financiele crisis aan Delft voorbijgaat.

Dat de PvdA graag geld uitgeeft weten we al langer, maar dat partijen als CDA, VVD, D66 en Stadsbelangen dit tolereren, is niet wat je van deze partijen zou verwachten: een solide financieel beleid is toch meer hun stijl. We zullen het maar houden op niet voldoende onderkende salamitactiek door onze bestuurders: incomplete, versnipperde informatievoorziening.

En de Delftse burger heeft het nakijken, niet alleen naar zijn verjubelde belastingcenten, maar ook naar een bijzonder slechte oplossing: een stadsbrug die nog hoger en breder wordt dan die nu al is, een toenemende verkeersonveiligheid voor fietsers, rigoreuze kap van 10 monumentale Platanen in TU-Noord en een slechtere bereikbaarheid van de Delftse ziekenhuizen per openbaar vervoer. Een bedroevend staaltje van volstrekt incompetent bestuur.

Gemeenteraad, tel uw knopen en stop dit megalomane project.

1 opmerking:

Hans zei

De bestuurlijke voorbereiding van de besluitvorming over tram 19 is zeker onhandig verlopen - een gedegen technisch vooronderzoek heeft nooit plaats gevonden. Het is wat 'kort door de bocht' om alle genoemde kosten zoals die voor de renovatie van de Sint Sebastiaansbrug, alleen toe te rekenen aan tram 19. Een oplossing voor de electromagnetische straling bij de nieuwbouw van Natuurkunde aan de Kluyverweg zal echter ook nog voor verrassingen kunnen zorgen. Als maatregel om automobilisten in het O.V. te krijgen is een tram toch wel een betere keus dan een bus. De geschiedenis zal ons leren of het succesproject wordt...