maandag 6 juli 2009

Tramlijn 19 houdt Delftse burger erg bezig

Een grote opkomst tijdens de informatieavond over tramlijn 19 en de 3 bruggen die daarvoor moeten worden vervangen: Kapelsbrug, Hambrug en Sebastiaansbrug. Deze projecten houden de Delftse burger klaarblijkelijk erg bezig, dat is wel duidelijk. Wat er zoal rondging:
Kosten worden ongeveer 2 keer zo hoog als begroot en zullen in totaal tegen de 60 miljoen Euro worden.
Exploitatie tekort bedraagt ongeveer 1 miljoen Euro per jaar.
Samen met de investeringen kost dit bij een afschrijvingstermijn van 25 jaar elk Delfts huishouden 25 jaar lang ongeveer 150 Euro per jaar.
Veiligheid. De brug wordt zo stijl, dat bij blad op de rails in het najaar de tram niet meer de brug op zal komen. Ook zal daardoor de remweg langer worden, waardoor de kans op te hoge snelheid bij het inrijden van de bocht toeneemt. Gelukkig kan de tram rechtuit door de steeg richting Sebatiaansplein, mocht hij uit de bocht vliegen.
Visueel. Een geluidsscherm zal op de brug nodig zijn. De brug wordt dus niet 1 meter hoger, maar visueel gezien zal hij 3 m meter hoger lijken.
Fietsveiligheid Doorgaand fietsverkeer tussen binnenstad en TU kruist binnen 300 m 3 keer de trambaan: 2 keer op de Zuidwal en nog een keer bij het Mijnbouwplein. Welke wethouder gaat hiervoor verantwoordelijkheid nemen als dit een keer mis gaat.
Bomenkap De monumentale Platanen aan het begin van de Mekelweg worden gekapt. Zoals ook 10 Platanen op de Zuidwal.
Breedte De brug wordt bijna 3 meter breder.
Vervoerswaarde is niet vergeljkbaar met die van andere tramlijnen in Haaglanden. Er is een bijzonder gepiekte verkeersvraag: op werkdagen tussen 8 en 9 's morgens en 's avond tussen 5 en 6, als studenten en medewerkers zch verplaatsen. De trams zullen dan overvol zijn, extra bussen zijn nodig op deze uren, omdat de tram het aantal passagiers niet kan verwerken. Overdag, als iedereen werkt en studeert is er bijna geen vraag naar vervoer. In het weekend is het TU-gebied uitgestorven, er zullen dan lege trams heen en weer rijden tussen Zuidwal en keerlus in het weiland achter de kerncentrale.
Hambrug. Ook die moet worden vervangen en zwaarder uitgevoerd.
Kapelsbrug. Daar is al eerder over geschreven, zie hier

Raad voor het lapje gehouden. Wie heeft dit megalomane project bedacht? Het is indertijd door onze voormalige GroenLinks wethouder Grashoff er door gedrukt. En wie verdedigt het project met hart en ziel: onze PvdA wethouder Koning. En de Raad: die is door de salamitactiek van het gemeentebestuur om de tuin geleid, doordat er nooit een totaal plaatje is gepresenteerd, maar gefragmenteerd van informatie is voorzien. Nut/noodzaak discussie is achterwege gebleven. Zoals dat wel vaker gebeurt met dit soort grote projecten (Betuwelijn, Noord-Zuidlijn Amsterdam, tramtunnel Den Haag): de oplossing is met het probleem aan de haal gegaan.

Milieuwinst? Ja maar de tram is toch goed voor het milieu, dat mag toch wel wat kosten? Koop 10 gelede bussen die op aardgas rijden en het milieu is even goed gediend, voor een fractie van de kosten die nu worden uitgegeven. Bovendien kun je dan 10 monumentale Platanen laten staan, en je kunt vandaag beginnen.

2 opmerkingen:

MM zei

Ik mis nog de speciale aanpassingen die gemaakt moeten worden om tram 19 trillingsvrij door de tu-campus te laten rijden. Hoe dit moet is nog niet bekend en ook niet hoe lang het nog duurt voordat een oplossing gevonden is. "Niet voor 2015" hoor ik in wandelgangen. En....wie gaat dat allemaal betalen?

Pauljan Kuijper - D66 Delft zei

Ook wij zijn kritisch over de sterk gestegen kosten. Wethouder Koning heeft gisteravond een soort van excuses aangeboden voor het feit dat niet bij aanvang al duidelijk was welke bruggen aangepakt zouden moeten worden.

Maar er is geen geluidsscherm nodig op de Sebastiaansbrug; navraag bij de gemeente bevestigt dit. De 60 miljoen geldt voor het totale project tramlijn 19 binnen de gemeente Delft.