Door: Hans van Tartwijk
Toen we hier kwamen wonen had de gemeente ongeveer 18.000 inwoners. Inmiddels is dat aantal stevig opgelopen tot meer dan 32.000. De woningen voor deze mensen zijn voornamelijk gebouwd in twee nieuwbouw wijken met ieder meer dan 3000 woningen.
De argumenten die voor het ontwikkelen van die wijken werden gehanteerd waren en zijn steeds dezelfde. Vooral het op peil houden van het voorzieningenniveau en de infrastructuur voor de (bestaande) inwoners worden genoemd als belangrijkste thema’s. En op het eerste gezicht lijken dat redelijke argumenten.
Iedere burger verlangt nu eenmaal goede voorzieningen en zal begrijpen dat daarvoor onder anderen belasting centen uit de o.g. heffing nodig zijn. Ook snappen ze best dat bepaalde schaalvoordelen ook gunstig zijn voor hen. Gunstig, áls die voordelen ook echt werkelijkheid worden.
Nu heb ik voor de eens gekeken naar de meest belangrijke voorzieningen in ons stadje en hoe die zich de laatste jaren hebben ontwikkeld. Het beeld is droevig stemmend. Een bevolkingsgroei van 14.000 mensen heeft geleid tot:
• Nauwelijks nieuwe infrastructuur, behalve het doortrekken van een tram lijn. De afslag om de gemeente vanaf de A2 binnen te komen staat inmiddels iedere dag vanaf 3 uur vast en is gevaarlijk
• Een verdubbeling van het autoverkeer met alle gevolgen voor de luchtkwaliteit.
• Geen aanpassing van bestaande infrastructuur waardoor op sommige aanrijroutes naar scholen en voorzieningen levensgevaarlijke situaties bestaan.
• Tekorten bij de gemeente om openbaar groen te onderhouden laat staan aan te leggen. Een beoogd park is inmiddels al jaren een overloopparkeerterrein van stelconplaten
• Geen nieuw winkelaanbod (behalve een kleine super) waardoor kwaliteit verschraalt en prijzen hoog blijven
• Geen uitbreiding parkeren in de binnenstad waardoor parkeren een doorlopende zoektocht is geworden
• Geen enkele nieuwe sportaccomodatie: Wachtlijsten van jaren voor tennis, hockey enz.
• Volle artsenpraktijken
• 1 nieuwe basis school en meerdere basisscholen met dubbele groepen in gebouwen die daarvoor niet de ruimte hebben. Geen ruimte voor aanvullende activiteiten
• Een nieuw stadskantoor en theater. Het stadskantoor hadden we al maar het moet gezegd, het theater is een echte aanwinst.
Klagen alleen helpt niet maar aandacht vragen wel. Vooral nu men, overal in Nederland zwaar inzet op verdere verdichting van steden en dorpen.
Die verdichtingsopgave is goed te begrijpen om redenen waarover het hierboven over ging. Alleen leert de geschiedenis ons dat men die verdichtingen los laat gebeuren van een analyse van de capaciteit en kwaliteit van de voorzieningen die de bewoners van al die inbrei loctaties nodig hebben en gaan gebruiken.
Je hoeft niet wetenschappelijk te onderzoeken om vast te stellen dat in veel gemeenten de grenzen van de capaciteit van die voorzieningen inmiddels ver zijn overschreden. Verdere groei van het aantal inwoners lijdt dan ook helemaal niet tot uitbreiding en verbetering van voorzieningen. De overheid bankiert er juist op dat ze daarin niet hóeft te investeren, het is er alllemaal al. Die redenering gaat dus helemaal mank.
Waar de overheid in het leven is geroepen om voor ons de kwaliteit en veiligheid van onze leefomgeving te waarborgen en te verbeteren doet ze hier het tegenovergestelde. Het wordt alleen drukker, voller, vervelender, viezer en vooral stedelijker. Alhoewel de stad wat mij betreft een groot deel de toekomstige groei van de bevolking zal moeten opvangen kiezen veel mensen níet voor het wonen in een stad. Het sub-urbane milieu (of de typisch nederlandse versie daarvan) is wat ze graag willen. De keuzes die de gemeenten met dat soort milieus vaak maken maakt dat die dorpen en stadjes langzaam maar zeker toch stad worden.
Daar hebben die bewoners helemaal niet voor gekozen en dat willen ze eigenlijk ook niet. Het wordt tijd dat dat wordt onderkent en afgewogen bij beslissingen om gemeenten verder te verdichten ten koste van groen en een lage horizon. Welke concrete en harde uitbreidingen van de voorzieningen worden gekioppeld aan die uitbreidingen? Daar moet beleid voor ontwikkeld worden. De garantie voor die uitbreidingen zou voor bewoners een keiharde voorwaarde moeten zijn om inbrei projecten te ondersteunen.
Nu acteren mensen vaak als NIMBY Project-tegenstanders die het uiteindelijk toch verliezen. Ik zou zeggen : Sta op en kom op voor de kwaliteit van je woonomgeving en voorzieningen. Daar doe je niet alleen jezelf een lol mee maar de hele gemeenschap. Volgens mij is dat onderdeel van het zijn van een actieve en betrokken burger. De overheid kan dan uiteindelijk niet anders dan het stellen van nieuwe kaders bij verdichtings-projecten in bestaande dorpen en steden.
Hans van Tartwijk is directeur bij Trimp & van Tartwijk.
Noot: Met enkele andere kengetallen kan je dit ook toepassen op Delft. Lees A13 in plaats van A2 en neem een geringere groei van de bevolking.
maandag 30 november 2009
donderdag 26 november 2009
"Geschoffeerde bewonersverenigingen"
De SP meldt op haar site:
26-11-2009 • Gisteravond heeft de SP Delft tijdens haar ledenvergadering de kandidatenlijst voor de komende gemeenteraadsverkiezingen vastgesteld. Lieke van Rossum, nu ook al raadslid voor de SP, is lijsttrekker: "Ik ben erg blij met deze lijst en vind het een eer om hem aan te mogen voeren. Met deze club mensen staan we de komende 4 jaar sterk om van Delft een meer sociale, menselijke en democratische stad te maken. Een stad waarin mensen centraal staan, niet de papieren werkelijkheid van het stadsbestuur."
Wat de SP betreft staat de krant in Delft te vaak vol met geschoffeerde bewonersverenigingen, vrijwilligers waar niet naar geluisterd werd, en hoe het gemeentebestuur keer op keer teruggefloten werd door uitspraken van de rechter. Van Rossum: "Dat willen wij anders. De gemeente hoort Delftenaren te ondersteunen en echt met ze samen te werken; ze moet niet van bovenaf volledig uitgewerkte plannen over ze uit te storten.
Daarom wordt de titel van ons verkiezingsprogramma ook 'Mensen Centraal'."
26-11-2009 • Gisteravond heeft de SP Delft tijdens haar ledenvergadering de kandidatenlijst voor de komende gemeenteraadsverkiezingen vastgesteld. Lieke van Rossum, nu ook al raadslid voor de SP, is lijsttrekker: "Ik ben erg blij met deze lijst en vind het een eer om hem aan te mogen voeren. Met deze club mensen staan we de komende 4 jaar sterk om van Delft een meer sociale, menselijke en democratische stad te maken. Een stad waarin mensen centraal staan, niet de papieren werkelijkheid van het stadsbestuur."
Wat de SP betreft staat de krant in Delft te vaak vol met geschoffeerde bewonersverenigingen, vrijwilligers waar niet naar geluisterd werd, en hoe het gemeentebestuur keer op keer teruggefloten werd door uitspraken van de rechter. Van Rossum: "Dat willen wij anders. De gemeente hoort Delftenaren te ondersteunen en echt met ze samen te werken; ze moet niet van bovenaf volledig uitgewerkte plannen over ze uit te storten.
Daarom wordt de titel van ons verkiezingsprogramma ook 'Mensen Centraal'."
maandag 23 november 2009
CO2 uitstoot Delft relatief gunstig
Verkeersnet schrijft: Een inwoner van Almere zorgt voor bijna tweemaal zoveel CO2 uitstoot voor zijn of haar mobiliteit als een inwoner van Amsterdam. Dit blijkt uit onderzoek dat adviesbureau Goudappel Coffeng op eigen initiatief heeft uitgevoerd naar het CO2-gebruik in de mobiliteit per gemeente. Leiden kent juist een relatief lage CO2-emissie per inwoner.
Ongeveer 20% van de CO2-uitstoot in Nederland komt voor rekening van verkeer en vervoer. De vervoermiddelkeuze is een belangrijke verklarende variabele voor de CO2-productie, maar veel belangrijker zijn de reisafstanden tot werkplek, voorzieningen en graad van zelfvoorziening van een stad. Op deze gronden scoort een stad als Enschede relatief goed, terwijl een stad als Amersfoort, met zijn mobiele bevolking een hoge CO2-productie per inwoner kent.
Een gemiddelde inwoner van Nederland stoot per jaar ongeveer 1100 kg CO2 uit als gevolg van het verplaatsingsgedrag. Dat komt overeen met de uitstoot van zeven autoritten op en neer tussen Amsterdam en Parijs. Het verschil in CO2-emissie per inwoner tussen een gunstig en een ongunstig scorende gemeente bedraagt een factor 3.Leiden, Amsterdam, Haarlem, Enschede Rotterdam kennen een relatief lage CO2-emissie per inwoner. Zwolle , Emmen, Amersfoort en Almere kennen juist een hoge CO2-emissie per inwoner. Bij de kleinere gemeenten scoren Vlaardingen, Almelo en Delft gunstig en Veenendaal, Hoorn en Hardenberg ongunstig. Gemeenten scoren vooral gunstig als het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets hoog ligt, wat bijvoorbeeld in Delft het geval is. Ook Veenendaal kent een hoog gebruik van de fiets voor de ritten binnen de eigen gemeente. Echter, de inwoners van Veenendaal maken relatief lange verplaatsingen die dit voordeel weer teniet doet.
Ongeveer 20% van de CO2-uitstoot in Nederland komt voor rekening van verkeer en vervoer. De vervoermiddelkeuze is een belangrijke verklarende variabele voor de CO2-productie, maar veel belangrijker zijn de reisafstanden tot werkplek, voorzieningen en graad van zelfvoorziening van een stad. Op deze gronden scoort een stad als Enschede relatief goed, terwijl een stad als Amersfoort, met zijn mobiele bevolking een hoge CO2-productie per inwoner kent.
Een gemiddelde inwoner van Nederland stoot per jaar ongeveer 1100 kg CO2 uit als gevolg van het verplaatsingsgedrag. Dat komt overeen met de uitstoot van zeven autoritten op en neer tussen Amsterdam en Parijs. Het verschil in CO2-emissie per inwoner tussen een gunstig en een ongunstig scorende gemeente bedraagt een factor 3.Leiden, Amsterdam, Haarlem, Enschede Rotterdam kennen een relatief lage CO2-emissie per inwoner. Zwolle , Emmen, Amersfoort en Almere kennen juist een hoge CO2-emissie per inwoner. Bij de kleinere gemeenten scoren Vlaardingen, Almelo en Delft gunstig en Veenendaal, Hoorn en Hardenberg ongunstig. Gemeenten scoren vooral gunstig als het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets hoog ligt, wat bijvoorbeeld in Delft het geval is. Ook Veenendaal kent een hoog gebruik van de fiets voor de ritten binnen de eigen gemeente. Echter, de inwoners van Veenendaal maken relatief lange verplaatsingen die dit voordeel weer teniet doet.
zaterdag 21 november 2009
vrijdag 20 november 2009
Tramlijn 19 verder vertraagd
Uit Delta van 19/11/2009
Het deel van tramlijn 19 van het Delftse station naar Technopolis dreigt op 1 januari 2012 niet af te zijn, meldt het AD. Om de tram te kunnen laten rijden is onderhoud aan de Sebastiaansbrug noodzakelijk, maar dit vindt wellicht later plaats door werk aan de spoortunnel. Volgens wethouder Anne Koning is het goedkoper en efficiënter om werk aan de Irenetunnel eerder uit te voeren dan gepland. Werk aan de brug zou dan moeten wachten om verkeerschaos te voorkomen.
Het deel van tramlijn 19 van het Delftse station naar Technopolis dreigt op 1 januari 2012 niet af te zijn, meldt het AD. Om de tram te kunnen laten rijden is onderhoud aan de Sebastiaansbrug noodzakelijk, maar dit vindt wellicht later plaats door werk aan de spoortunnel. Volgens wethouder Anne Koning is het goedkoper en efficiënter om werk aan de Irenetunnel eerder uit te voeren dan gepland. Werk aan de brug zou dan moeten wachten om verkeerschaos te voorkomen.
Abonneren op:
Posts (Atom)