maandag 23 november 2009

CO2 uitstoot Delft relatief gunstig

Verkeersnet schrijft: Een inwoner van Almere zorgt voor bijna tweemaal zoveel CO2 uitstoot voor zijn of haar mobiliteit als een inwoner van Amsterdam. Dit blijkt uit onderzoek dat adviesbureau Goudappel Coffeng op eigen initiatief heeft uitgevoerd naar het CO2-gebruik in de mobiliteit per gemeente. Leiden kent juist een relatief lage CO2-emissie per inwoner.
Ongeveer 20% van de CO2-uitstoot in Nederland komt voor rekening van verkeer en vervoer. De vervoermiddelkeuze is een belangrijke verklarende variabele voor de CO2-productie, maar veel belangrijker zijn de reisafstanden tot werkplek, voorzieningen en graad van zelfvoorziening van een stad. Op deze gronden scoort een stad als Enschede relatief goed, terwijl een stad als Amersfoort, met zijn mobiele bevolking een hoge CO2-productie per inwoner kent.
Een gemiddelde inwoner van Nederland stoot per jaar ongeveer 1100 kg CO2 uit als gevolg van het verplaatsingsgedrag. Dat komt overeen met de uitstoot van zeven autoritten op en neer tussen Amsterdam en Parijs. Het verschil in CO2-emissie per inwoner tussen een gunstig en een ongunstig scorende gemeente bedraagt een factor 3.Leiden, Amsterdam, Haarlem, Enschede Rotterdam kennen een relatief lage CO2-emissie per inwoner. Zwolle , Emmen, Amersfoort en Almere kennen juist een hoge CO2-emissie per inwoner. Bij de kleinere gemeenten scoren Vlaardingen, Almelo en Delft gunstig en Veenendaal, Hoorn en Hardenberg ongunstig. Gemeenten scoren vooral gunstig als het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets hoog ligt, wat bijvoorbeeld in Delft het geval is. Ook Veenendaal kent een hoog gebruik van de fiets voor de ritten binnen de eigen gemeente. Echter, de inwoners van Veenendaal maken relatief lange verplaatsingen die dit voordeel weer teniet doet.

Geen opmerkingen: