zondag 14 november 2010

Een nieuwe Sebastiaansbrug. Deel 2: het ontwerp.

We schreven er al eerder over, toen in juni de aanbesteding voor de Sebastiaansbrug werd stopgezet. Tijd voor herbezinning. De brug moet vervangen worden en het plan was om deze dan gelijk breder en hoger te maken. In het gemeentelijke plan voor de verbrede Sebastiaansbrug (+ 2,7 meter) komen aan twee zijden fietspaden, waarvan één tweerichtingsfietspad. Dat fietspad is door de gemeente aan de oostzijde gedacht, maar mist aansluiting op de nieuwe fietsroute naar de TU wijk.

Wij denken dat het anders kan: veiliger, goedkoper en met behoud van een monumentale boom aan de noord-oostelijke zijde van de brug.
* veiliger vanwege een directe aansluiting van het tweerichtingfietspad tussen TU-wijk en binnenstad, namelijk aan de westelijke zijde van de brug i.p.v. de oostelijke zijde;
* goedkoper, vanwege het kunnen uitsparen van een autostrook;
* met behoud van een monumentale boom, omdat de brug smaller kan waardoor deze niet door de kruin van de boom loopt.
Zie onze eerdere blog voor de argumentatie en dwarsdoorsnede.

Dat een gedowngrade Sebastiaansbrug verkeerstechnisch toe de mogelijkheden behoort is in de MER voor Delft-ZO inmiddels aangetoond. Uit de achterliggende berekeningen met het verkeersmodel van de gemeente Delft is gebleken, dat een nieuwe oost-west verbinding die de woonwijken in TU-Noord mijdt, veel verkeer weghaalt van de Sebastiaansbrug (en de route door TU-Noord), waardoor de brug smaller kan worden uitgevoerd met een autostrook per richting.

Van bovenaf gezien ziet ons voorstel er uit als in de tekening hieronder.

BR

Geen opmerkingen: