dinsdag 28 juni 2011

Van doorstromen naar omstromen

Recent heeft de PvdA in Cie. SVR voorgesteld om in TU-Noord het principe van goede doorstroming door de wijk via de (geografisch) kortste route om te buigen naar doorstromen buiten de wijk om: van doorstromen naar omstromen. Wij kunnen ons vinden in deze aanpak. Als gunstige bijkomstigheid spaart het ook nog eens geld uit. Gaan PvdA, D66 en VVD samen met een stevige motie komen welke de gemeente sommeert tot uitvoering?

Wanneer dit het uitgangspunt zou worden in het verkeersbeleid, kan dat op verschillende manieren worden ondersteund. Het hoofdpunt daarbij is om de reistijd te vergroten waardoor de route minder aantrekkelijk wordt voor doorgaand autoverkeer. Hierdoor worden alternatieven voor het doorgaande verkeer (b.v. de Kruithuisweg) aantrekkelijker en wordt de route door TU-Noord vooral de ontsluiting voor bestemmingsverkeer, hetgeen leidt tot minder verkeer, minder milieubelasting, grotere verkeersveiligheid en meer leefbare woonstraten.

Vele maatregelen zijn denkbaar om dit beleid daadwerkelijk in praktijk te brengen. Zomaar een greep:
- maak de route door TU-Noord een 30 km route;
- geen rotondes maar verkeerslichten, waardoor verkeer kan worden gedoseerd;
- aanpassing weginrichting door te versmallen, zoals in de Ruys de Beerenbrouckstraat); was als LVVP maatregel voor 2008 voorzien, is nog niet gerealiseerd;
- introduceren van plateaus bij kruispunten, b.v. een oversteek plateau bij Botaniestraat/Lipkenstraat, en plateaus op kruispunten Mijnbouwplein, Poortlandplein, Oostplein;
- geven van voorrang aan langzaam verkeer, dus fietspaden in de voorrang op al deze plateaus.
Fietsplateau Kruisstraat-Ezelsveldlaan
Fietsplateau Abtwoudseweg-Zuideinde

Ondersteuning door juiste bewegwijzering op A13, A4 en Kruithuisweg helpt daarbij, en is ook een LVVP maatregel, die nog niet is uitgevoerd.

Dit kan morgen beginnen en snel worden gerealiseerd. En behalve PvdA, waren D66 en VVD het hier 2 jaar geleden al over eens als te nemen zinnige korte termijn maatregelen, getuige de verkeersnotitie die zij toen met de Belangenvereniging opstelden: Bereikbaar Delft, Leefbare Wippolder.

Een stevige motie hierover door de Raad richting gemeente kan geen kwaad, als we weten dat het LVVP al van 2005 dateert, het plan van D66 en VVD uit 2009 dateert, en de PvdA hierin nu het voortouw neemt. Wie de schoen past trekke hem aan.

BR

Geen opmerkingen: