dinsdag 9 december 2008

I have a dream...

Op de A13 passeren iedere dag 200.000 auto’s Delft. Dag in en dag uit. Maar hoeveel vervuiling veroorzaakt dat eigenlijk? Een auto produceert 2,2kg CO2 per liter benzine. Uitgaande van een verbruik van 1 liter benzine over het traject Den Haag-Rotterdam, betekent dit een uitstoot van 440.000 kg CO2 per dag, en dit iedere dag, 365 dagen in het jaar. Dat is onvoorstelbaar veel. Daarbij komen dan ook nog de andere vervuilende stoffen, zoals NOx, benzeen en fijnstof. Het is werkelijk onbegrijpelijk dat anno 2008 nog steeds auto’s met verbrandingsmotor rondrijden.
De auto met verbrandingsmotor uit 1878 is zo ongelofelijk ouderwets. Natuurlijk is de auto uit 2008 honderd maal schoner dan de auto uit 1878, maar het bezit van de auto is met factor 1.000.000 toegenomen. Na 130 jaar hebben we technologisch nauwelijks enige voortgang gemaakt . Door de enorme groei van het autobezit zijn we langzaam maar zeker onze leefomgeving grondig aan het ruïneren. Maar er is hoop. De autofabrikanten hebben nu eindelijk de handen ineengeslagen om de elektrische auto door te ontwikkelen. Een auto die dezelfde accu heeft als de accu die in mobieltjes wordt gebruikt, de lichte en krachtige lithium-ion accu. En deze auto is gewoon via het stopcontact op te laden met goedkope elektriciteit. Chevrolet ontwikkelt momenteel de Volt voor massaproductie. Een elektrische auto die er gewoon uitziet als een normale auto.

Elektriciteit wordt straks niet meer opgewekt in vervuilende steenkoolcentrales, maar in nieuwe 4e generatie kerncentrales. Ook kernenergie heeft een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt. Deze nieuwste 4e generatie centrales produceren een haast onbeperkte hoeveelheid goedkope elektriciteit zonder broeikasgassen. Deze nieuwe kerncentrales hebben slechts zeer weinig kernbrandstof nodig, omdat ze hun eigen kernafval recyclen. Het resterende afval heeft een beperkte radioactiviteit en is veilig ondergronds op te slaan. Over de A13 suizen straks dagelijks 200.000 elektrische auto’s, die ’s ochtends nog aan het stopcontact hebben gestaan. We kijken terug naar 2008 en kunnen ons niet voorstellen dat we in 2008 druk gemaakt hebben over de luchtkwaliteit…
C.L.

Geen opmerkingen: