zaterdag 11 juli 2009

Delftse tramlijn 19 wordt "studentenkiller"

De vele kruisende fietserstromen met de nieuwe tramlijn 19 op het traject Zuidwal-Mekelpark zal tot slachtoffers gaan leiden onder TU studenten. Dat kan worden afgeleid uit wetenschappelijk onderzoek van de SWOV.
Doorgaand fietsverkeer van duizenden studenten per dag tussen binnenstad en TU kruist binnen 300 m 3 keer de trambaan: 2 keer op de Zuidwal en nog een keer bij het Mijnbouwplein. Op het TU-terrein zelf zijn veel kris-kras verbindingen met als gevolg overstekende voetgangers en fietsers over de geplande trambaan.


Mp3-spelers. Uit een rapport in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat bleek dat trams niet zozeer onveilig zijn, maar worden ongevallen vooral veroorzaakt door onoplettende voetgangers en fietsers met Mp3-spelers.
Voorrang. Verder spelen het gedrag van de trambestuurder, de onbekendheid van de voorrangsregels met trams en het negeren van de verkeersregels door weggebruikers een rol.
Slachtoffers. Er vallen per jaar gemiddeld acht doden en zo’n 110 gewonden door botsingen met stadstrams. Die cijfers veranderen al enkele jaren nauwelijks. Uit onderzoeksgegevens van de SWOV blijkt dat botsingen met trams veel ernstiger aflopen dan botsingen met bussen.
Lees hier het rapport van de Raad voor de Transportveiligheid

Remweg. Verder is de remweg van een tram veel langer dan van een bus: bij een snelheid van 30 km/u staat de tram na bijna 30 meter stil, een bus na 20 meter. Bij 50 km/h is de remweg voor de tram zelfs bijna 60 m. Dit geldt voor droge omstandigen. Bij regen of bladeren op de rails wordt de remweg nog langer.

Neem de bus. Een buslijn is niet alleen veel flexibeler, goedkoper en beter inpasbaar in de omgeving, de bus is ook veiliger voor de vele duizenden Delftse studenten.
Zie voor meer informatie het artikel in het AD.

Geen opmerkingen: