woensdag 27 januari 2010

Tramlijn 19


De bovenleiding van een elektrische tram veroorzaakt elektromagnetische velden. Tramlijn 19 die door de TU wijk is gepland kan daardoor de gevoelige TU meetapparatuur nadelig beïnvloeden. Op 25 januari opperde de rector magnificus Luyben van de TU-Delft het idee om met een alternatief voor de HTM-tram te komen.
In plaats van een conventionele tram denkt de TU nu aan een tram die wordt aangedreven door ondergrondse inductievelden. De Canadese firma Bombardier heeft hiermee proeven gedaan in Duitsland, maar de resultaten daarvan zijn nog niet bemoedigend. De kosten zijn hoog, de tram is niet in te passen in het huidige HTM-net en de vraag is hoeverre de inductievelden elektronische apparatuur verstoort.

Veel beter zou het zijn als de TU onderzoek zou doen naar het uitrusten van een conventionele tram met moderne lithium accu’s. De tram zou dan tot aan de TU wijk gewoon door de bovenleiding kunnen worden gevoed. Zodra de tram de tram de TU-wijk inrijdt verdwijnt de bovenleiding en nemen de accu’s de voeding van de tram over. Zodra de tram de TU-wijk gepasseerd is, pikt de tram de bovenleiding weer op en worden de accu’s weer opgeladen. In Japan wordt de SWIMO tram ontwikkeld, een tram die geheel door accu’s wordt gevoed.

Het idee is niet nieuw, accu trams bestonden honderd jaar geleden al. Echter nu de accu technologie enorm is verbeterd, zou het een win-win situatie voor de TU en de HTM kunnen zijn. De TU heeft geen last van verstoringen en de HTM bespaart de aanleg van de bovenleiding op moeilijk aan te leggen plaatsen, b.v. boven bruggen. Daarnaast is de accu tram ook nog eens duurzaam, omdat het de remenergie opslaat in de accu's. Dit lijkt me een mooi onderzoeksproject.

C.L.

1 opmerking:

Anoniem zei

Inderdaad een mooi onderzoeksproject. Laat de TU dat vooral oppakken met al de daar aanwezige kennis. En verbreed het ook naar andere energiedragers en omzetters. De brandstofcel bijvoorbeeld is ook een goed alternatief. Naast fundamenteel onderzoek is een marktverkenning van wat er industrieel beschikbaar is of in ontwikkeling is, erg verstandig. Dan kan de TU haar kennis direct te gelde maken in de industrie door samen te gaan werken. Ik geloof dat dat zelfs een officieel beleid is van de TU: "valoriseren".