woensdag 23 februari 2011

Toveren

Donderdag 24 maart wil de gemeenteraad een besluit nemen over het MER bestemmingsplannen Delft Zuidoost. In deze MER is getoetst of het mogelijk is tot het jaar 2023 4800 woningen en tot 2030 zelfs 7800 woningen te bouwen in Delft Zuidoost. Geen probleem is de conclusie van het MER. Maar iedereen die in Delft Zuidoost woont of werkt fronst de wenkbrauwen want doorgaande wegen staan er nu al regelmatig helemaal vast met autoverkeer. Met het vooruitschuiven van het waterbergingsprobleem en het bagatelliseren van het verlies aan openbare ruimte en groen betreft het verkeersprobleem nog het zichtbare en meest besproken deel van het te nemen MERbesluit. Dit konijn is uit de hoed getoverd en aan oplossingen wordt gewerkt.

Het verborgen konijn in de hoed is de constatering dat er met het MERbesluit dus 4800 woningen tot 2023 en 7800 woningen tot 2030 gebouwd gaan worden in Delft Zuidoost. Hoezo “dus”? Het is inderdaad gebruikelijk dat er een MER wordt uitgevoerd voor een bestaand plan of voornemen om een groot aantal woningen te bouwen. Een dergelijk voornemen heeft de vorm van een raadsbesluit, bijvoorbeeld over een plan of een visie voor het betreffende gebied. Dat geldt echter niet voor het MER bestemmingsplannen Delft Zuidoost. In dit geval is enkel gezegd dat men wil onderzoeken of het mogelijk is dergelijk grootschalige bouwplannen in Delft Zuidoost uit te voeren. Er worden in de gemeente Delft al zeker acht jaar plannen ontwikkeld voor zowel TU-Noord en TU–Midden, als Schie-oevers en TNO-Zuidpolder maar tot besluitvorming heeft dit niet geleid en ook niet tot een visie voor het gebied. Er is wel een Structuurvisie door de raad aangenomen voor heel Delft, maar ook daarin staat geen besluit voor het scenario Verdichten dan wel Spreiden van woningbouw over Delft. Niettemin wordt in het MER bestemmingsplannen Delft Zuidoost impliciet het scenario Verdichten uit de Structuurvisie onderzocht voor Delft Zuidoost . Dit MERonderzoek is een eigen leven is gaan leiden, want het is inmiddels kennelijk vanzelfsprekend dat we 4800 woningen gaan bouwen in deze wijk. Nogmaals, zonder dat hier een raadsbesluit aan ten grondslag ligt en het is zelfs de vraag of dat eigenlijk wel kan. Voor zover bekend is het in Nederland nog niet vertoond dat een gemeenteraad een besluit neemt over een MER zonder dat deze gekoppeld is aan een bestemmingsplan of masterplan of visie of andere vorm van raadbesluit dat uitspreekt meer dan 4000 woningen in een gebied te willen realiseren.

Beste leden van de raad: tover het verborgen konijn uit de hoed en leg vragen op tafel die dringend een antwoord behoeven. Laten we bijvoorbeeld eens in gesprek gaan over de vraag of het wel verstandig is om op zo veel woningbouw in te zetten in Delft Zuidoost. Niet alleen voor het verkeer en groen in de wijk, maar bijvoorbeeld ook voor de toekomstige ontwikkelingen in de Harnaschpolder of de Spoorzone waar op de grondexploitatie voor Delft miljoenenverliezen dreigen met de huidige vastgoedcrisis. We betalen immers allemaal locale belastingen. En, zouden bewoners van de Wippolder en studenten niet graag beginspraak willen over het bestemmen van zo’n 40% van de woningvoorraad in één wijk voor studentenhuisvesting? Spreiden is nog altijd een optie in de Structuurvisie voor Delft. Maak een bewuste keuze, voor zowel de toekomst van Delft als van Delft Zuidoost.
MM

1 opmerking:

Basoski zei

Een herorientatie op de wenselijkheid om 4800 woningen te bouwen in die periode (in dit deel van Delft)is zeker op zijn plaats en als het jaartal 2030 in beeld komt, hoeveel wil en kan Delft nog groeien zonder dat er allerlei soorten problemen ontstaan.
Mischien is de voorgestelde groei van het aantal studenten aan de TU c.a.van 20.000 ook wel een brug te ver.