maandag 16 november 2009

TNO Zuidpolder ontpolderd






Het TNO terrein ligt al enkele jaren te wachten op een mooie toekomst, volgens B&W. "Delft hecht grote waarde aan het behoud en de versterking van de ecologische structuur van de stad. En juist in gebieden met een transformatieopgave, vormt ecologie een speerpunt." aldus de ontwikkelingsvisie TNO Zuidpolder (23 juni 2009). Zulke ronkende volzinnen van ontwikkelaars voorspellen meestal weinig goeds. Er moeten 2.400 woningen worden gebouwd, half zoveel als alle woningen in de hele wijk Wippolder.

De waarheid is dat in Delft nog geen stoeptegel gelicht is voor een groene bestemming (vraag aan B&W: Hoeveel niet-groene bestemming is omgezet in groene bestemming de afgelopen collegeperiode?).

Er komen ecologische zones van maar liefst 5 meter breed. "De primaire en secundaire ecologische verbindingen zullen moeten worden ingepast, rekening houdend met de structuur op het hogere schaalniveau." zo schrijven de gemeentelijke plannenmakers.

Frappant is echter wel dat het TNO-terrein zich dankzij de afwezigheid van de gemeente inmiddels heeft ontwikkeld tot een natuurparadijs. De Zuidpolder is door de afgravingen voorzien van mooie, natuurlijke plassen. Onbedoelde ontpoldering. De ecologie heeft ruimte gezien en zichzelf al ingepast. Natuur die niet uit de gemeentelijke plannen-koker komt: dat kan nooit lang goed gaan...

HdV

vrijdag 13 november 2009

TNO-Zuidpolders en MER Delft Zuid-Oost

De belangenvereniging TU Noord heeft gisterenavond ingesproken bij de commissie Ruimte en Verkeer. Het onderwerp was de (geheime) overeenkomst met de projectontwikkelaar met daarin onder meer de verdeling van de bovenplanse kosten (o.a. infrastructuur, regionaal fietspad). De gemeente verwacht dat de 1,5 miljoen euro die in het project gestopt wordt, terug te verdienen met de verkoop van de te bouwen woningen. Mocht de projectontwikkelaar failliet gaan, dan zijn de kosten voor Delft, want 'van een kale kip valt niet te plukken', aldus wethouder Koning. De projectontwikkelaar is toegezegd dat er 800 tot 2.400 woningen op het voormalige TNO terrein te bouwen zijn. Wij vinden het vreemd dat er vergaande afspraken gemaakt worden met projectontwikkelaars terwijl nog een MER doorlopen moet worden. Met dit soort afspraken ga je niet een MER in. De MER moet uitwijzen hoeveel woningen waar gebouwd kunnen worden en hoe je de infrastructuur daarvoor maakt. Afspraken met ontwikkelaars die later niet nagekomen kunnen worden kosten Delft geld en goodwill. Dat hadden we moeten leren van gemaakte afspraken en gewekte verwachtingen van oud-wethouder Grashoff (GroenLinks). Jammer dat je tot de Raad van State moet gaan om dit uiteindelijk recht te zetten.

EvH

woensdag 11 november 2009

Veel oversteekplaatsen gezonder voor kinderen

Een veilige verkeerssituatie is belangrijker om kinderen voldoende te laten bewegen dan veel speelplekken en veel groen in een wijk. Dit concludeert TNO-er Sanne de Vries in haar proefschrift over beweegvriendelijke wijken voor kinderen. Zij onderzocht in tien stadswijken hoe het beweeggedrag van kinderen samenhangt met de inrichting van een wijk. De Vries adviseert stedenbouwkundigen en gemeenteambtenaren bij het (her)inrichten van wijken meer aandacht te besteden aan het creëren van een verkeersveilige omgeving. Het aanleggen van meer speelplekken is volgens haar niet voldoende om kinderen te stimuleren meer te bewegen.

Kinderen moeten elke dag minstens 60 minuten bewegen om gezond en fit te blijven. De Vries verrichtte metingen met beweegdagboekjes en geavanceerde stappentellers bij 350 peuters en 500 basisscholieren. Het merendeel van deze stadskinderen bleek onvoldoende te bewegen. Dit hangt onder meer samen met de verkeersinfrastructuur in hun woonwijk. Kinderen uit wijken met veel oversteekplaatsen bleken 3 tot 5 keer vaker naar school te lopen of fietsen dan kinderen uit wijken met minder oversteekplaatsen. Ook de aanwezigheid van fietspaden, trottoirs, parkeerplaatsen en rotondes kunnen het beweeggedrag van stadskinderen bevorderen.

Zie VU-site

Streetview en autoluw


De foto's van Google's Streetview zijn duidelijk vanaf een auto gemaakt. Op de overzichtskaart zijn de blauw omlijnde wegen in Streetview opgenomen. Helaas zijn het autoluwe centrum en Mekelpark niet gefotografeerd. Zo zijn ook enkele doodlopende straten en moeilijk bereikbare straten overgeslagen, maar ook (per abuis?) de wijk Delftzicht. Voor Streetview, ga naar Google maps, zoom in naar de straat en klik op meer > Streetview in het menu links naast de kaart.

maandag 9 november 2009

Beweegtuin en bewegen

Groenlinks heeft met succes gepleit voor een beweegtuin voor jong en oud op de plek waar voorheen DOK gevestigd was. De beweegtuin heeft een tijdelijk karakter, de uiteindelijke plannen voor het terrein zijn nog niet vastgesteld. Ook met andere eenvoudige maatregelen krijg je jong aan het bewegen. Het blijkt dat kinderen veel meer bewegen als wijken beweegvriendelijk zijn. 26 november verdedigt TNO-er Sanne de Vries op de VU haar proefschrift op dit thema.

EvH