dinsdag 7 april 2015

Vooruitzien is regeren en wachten is zo erg nog niet

De St. Sebastiaansbrug is op 28 april 2007 (gedeeltelijk) gesloten wegens slechte staat. De brug moet worden gerenoveerd en de provincie en gemeente grijpen de kans aan om de brug dan ook maar direct te verhogen. Dat scheelt hinderlijke openingen is een argument. Maar de hogere brug bespaart slechts een stuk of 8 openingen per dag van zo’n 7 minuten per keer. Dus alles bij elkaar winnen we nog geen uur per dag.

Niet verhogen
Als de brug destijds direct wél gerenoveerd en niet verhoogd was, had de brug (met ingelegde tramrails) misschien al wel op 28 april 2009 feestelijk heropend kunnen worden.
Maar door al het ambtelijke en politieke gedoe rond de brug, zal deze niet voor 28 april 2019 klaar zijn, dat is dan 12 jaar na het afsluiten van de brug.
Ieder jaar dat we de brug later openen, heeft de tram 8.760 uur helemaal niet kunnen rijden, geen meter, geen minuut. En 8.760 uur is dan gelijk aan 24 jaar lang tramlijn 19 een uurtje per dag laten wachten voor een geopende brug. Dus eigenlijk hebben we nu al 240 jaar verloren. Daarbij zitten we straks alsnog met een sterk versoberde brug omdat het geld over de reling gesmeten is aan onderzoeken, ontwerpen en procedures.

Maar is nu alles zo slecht aan de jarenlange vertraging?
Delft is nu al wel gewend aan een brug zonder vrachtwagens. Zwaar verkeer moet naar het centrum via de provinciale weg. Dat werkt prima, want die weg is daarop berekend, en het bespaart veel milieu- en geluidsoverlast in onze wijk.
Als we de grote vrachtwagens niet meer over de brug laten rijden, kan deze wellicht anders ontworpen worden. Bijvoorbeeld een lichtere uitvoering, met meer soorten verkeer over dezelfde baan. Verder zijn nieuwe auto’s een stuk schoner en hebben ze een start-stop systeem, dus vervuilen ze niet bij het wachten voor een geopende brug. En misschien durft de provincie dan ook eenvoudige software en communicatiesystemen in te zetten, om er voor te zorgen dat bij het naderen van een boot, de tram een seintje krijgt om iets langer te wachten bij een halte en dus geen last heeft van een geopende brug. En als de HTM dan vooraf in de dienstregeling rekening houdt met een beetje extra reistijd, dan heb je ook nooit vertraging, zelfs bij een lagere brug.

Aangezien we nog een paar jaar de tijd hebben, zeker tot 2019, kunnen we ons instellen op een lage brug, mét zo nu en dan een keertje extra wachten. Die verloren 240 jaar halen we sowieso niet meer in.


EvH

donderdag 19 februari 2015

Gedragsverandering?


Al jaren rijden fietsers door de TU wijk. Dat hoort erbij en past heel goed bij een moderne studentenstad. Maar de stroom fietsers is tijdens de spitsuren zó groot, dat het autoverkeer nauwelijks de wijk uitkomt. Delft heeft namelijk tweerichtingsfietspaden. Leuk voor de hei in Drenthe, maar minder geschikt voor massa's fietsers met kruisende auto's in een stad.
Wat gebeurt er als automobilisten denken een gaatje te zien op links, dan komt er net rechts weer een groepje fietsers aan. Met enkele onnodige ongelukken tot gevolg. Op de campus staan dagelijks verkeersregelaars auto's en fietsers te scheiden. Maar die regelaars zijn er niet op de kruisingen bij het Mijnbouwplein, de Piet Heinstraat, de Cornelis Trompstraat, de Julianalaan, Rotterdamseweg/Jaffalaan, Schoemakerstraat.


De oplossing moet nu komen van gedragsverandering bij fietsende studenten. Een campagne die waarschijnlijk een houdbaarheid heeft van enkele weken.
En dan zijn er ieder jaar weer duizenden nieuwe studenten en als ze dan snappen waar het over gaat, zijn ze in ieder geval na vier jaar weer weg.

De keuze voor tweerichtingsfietspaden is een verkeerde geweest. Maar de bewoners en studenten moeten zich maar aanpassen. En als je de politiek vraagt het nu eens goed te doen, is het antwoord dat Delft geen geld meer heeft.

donderdag 6 november 2014

Beter kleine bomen dan groene daken


artikel overgenomen uit architectenweb.nl


Open raam werkt beste tegen oververhitting


Om oververhitting van het huis tegen te gaan, kan een bewoner het best een raam open zetten of een buitenzonwering aanbrengen. Forse isolatie, wat de afgelopen decennia de standaard is geworden in de Nederlandse bouw, blijkt de oververhitting juist sterk te verergeren. Ook hebben groene daken heel weinig effect.

Dat blijkt uit berekeningen van de TU Eindhoven (TU/e), die zijn uitgevoerd in het kader van het onderzoeksprogramma Climate Proof Cities.

Er zijn zes soorten passieve maatregelen voor verschillende woningen onderzocht: meer isolatie, meer capaciteit voor warmteopslag, de gevel en het dak van het huis wit schilderen, daktuinen, buitenzonwering en ramen open zetten. Airco’s lieten de onderzoekers bewust buiten beeld, omdat het energievreters zijn.

Door de opwarming van het klimaat komt oververhitting binnenshuis steeds meer voor en bij extreem hoge temperaturen overlijden meer mensen. Uit het onderzoek blijkt dat bij zowel schakelwoningen, vrijstaande woningen als appartementen, het gebruiken van eenvoudige buitenzonwering of het openzetten van de ramen het meest effectief is, aldus de TU/e.

“Daarmee kan het aantal oververhittingsuren in de meeste gevallen zelfs tot nul worden teruggebracht. Het openzetten van de ramen moeten bewoners alleen doen wanneer de temperatuur buiten lager is dan binnen”, meldt de technische universiteit.

De isolatielaag dikker maken, heeft juist een averechts effect, blijkt uit de studie. “De zon straalt warmte door de ramen naar binnen, die vervolgens vanwege de dikke isolatie moeilijk het huis uit kan. Moderne woningen, met dikke isolatie, hebben dan ook veel meer oververhittingsproblemen. Vaak hebben die ook geen buitenzonwering, wat de problemen versterkt.”

Een opmerkelijk resultaat is verder dat het aanbrengen van groene daken, een vaak gebruikte maatregel, weinig effect heeft op de binnentemperatuur”, laat de TU/e weten.

Straatniveau
De Eindhovense onderzoekers bekeken ook of de temperatuur op straatniveau verminderd kan worden door groen te plaatsen. Ze keken specifiek naar het effect van waterverdamping door bomen en struiken. Dit ‘zweten’ zorgt in principe net als bij mensen voor een verkoelend effect. Het onderzoeksteam maakte berekeningen op basis van een straat in Arnhem tijdens een hittegolf.

Daaruit bleek dat het plaatsen van relatief kleine bomen, met een kroon met een diameter van ongeveer vijf meter, al leidt tot 1.6 graden Celsius temperatuurverlaging vlak bij de bomen. De hele straat van groene gevels voorzien geeft slechts een daling met 0.4 graden, zegt de TU/e.

“Vooral bomen, met veel waterverdamping, lijken dus een flinke bijdrage te kunnen leveren aan het beheersen van extreme temperaturen in straten. Daar komt nog bij dat de bomen schaduw geven, wat het koelend effect vergroot.” 

zondag 21 september 2014

Tweerichtingsfietspad sluit Zeeheldenbuurt Delft af

Tweerichtingsfietspaden in rood, kruisend autoverkeer in gele pijlen
In de Zeeheldenbuurt is het gedurende de ochtend- en avondspits enorm lastig om de wijk in of uit te rijden. De automobilist kan niets anders dan bij de uitvalsweg een twee richting fietspad kruisen. En dat is met de gestage stroom van fietser bijna niet te doen. Alleen bij de kruising Jaffalaan-Mekelweg staan verkeersregelaars in de spits. Bij de andere vier punten rijden fietsers en automobilisten elkaar soms letterlijk in de wielen.

Auto moet door stroom fietsers heen.
Twee richting fietspaden op de drukke routes in Delft, zonder verkeersregelaars of verkeerslichten, zijn voor automobilisten heel lastig om te kruisen en voor de fietsers heel gevaarlijk.

Dit onderwerp (samen met de situatie bij de Sebastiaansbrug) wordt nu door de politiek opgepakt.
Het wordt een hele opgave om deze situatie voor automobilist overzichtelijk en voor de fietser veilig te krijgen.


dinsdag 14 januari 2014

Verkeersinfarct Delft Zuidoost remt nieuwe activiteiten af

Ook vandaag weer forse files in Delft Zuidoost. Ondanks een al jarende krimpende economie nemen de files in Delft Zuidoost niet af. Regelmatig is er sprake van een verkeersinfarct, zoals ook vandaag weer. Wat moet dat worden nu we een voorzichtig ontluikend economisch herstel zien. Mobiliteit zal dan verder toenemen, maar niet in Delft Zuidoost. Daar staat het nu al stil, wat nieuwe economische activiteiten geen goed zal doen. TNO hoofdkantoor vertrek is aangekondigd (om andere redenen dan files), dus die TNO-ers hoeven niet meer in de file te staan.