donderdag 16 juni 2011

Bebebeginspraak

Beginspraak. Of eigenlijk be-be-beginspraak. Alle begin is moeilijk, zeker in Delft waar bewust bewoners betrekken bij beginspraak over bestemmingsplannen of bouwprojecten nog wel eens hapert. Eigenlijk gaat het om het goed regelen van participatie en inspraak. Ik kwam daarop bij het lezen van de Nota zienswijzen ontwerp bestemmingsplan Rietveld 109 waarin het volgende te lezen valt:
"De indieners van de zienswijzen stellen dat voor het bestemmingsplan ten onrechte geen inspraakprocedure is gevolgd." Het antwoord van de gemeente luidt: "Inspraak maakt geen deel uit van de wettelijke bestemmingsplanprocedure. Bij postzegelbestemmingsplannen wordt daarom geen inspraakprocedure gevolgd." Het begrip postzegelbestemmingsplan wordt echter nergens gedefinieerd, al hanteert de gemeente dit begrip dus wel. Op 26 juni 2008 heeft de raad ingestemd met een voorstel voor de implementatie van de Wet op de ruimtelijke ordening. In dat voorstel staat "Voor de grote ontwikkelingen kan bij afwijking van het vigerend bestemmingsplan medewerking worden verleend door een projectbesluit of een partiële herziening bestemmingsplan (postzegelplan). [...] Voor postzegelplannen alleen de formele procedure doorlopen, met dien verstande dat tijdens de periode van ter visie leggen van het ontwerpbestemmingsplan een informatieavond wordt georganiseerd waar mondelinge zienswijzen kunnen worden ingebracht." Met andere woorden, een gedeeltelijke herziening van een bestemmingsplan, waar het om vele honderden of zelfs meer dan 1000 woningen kan gaan, is een postzegelbestemmingsplan. En dus is inspraak niet nodig, laat staan beginspraak. Op deze wijze is bijvoorbeeld het bestemmingsplan Pauwmolen ook buiten de inspraak gehouden. Dit staat haaks op de wens van een groot deel van de raad en het uitgangsgpunt in de participatienota van de gemeente Delft uit 2005 (!). Hierin worden ruimtelijke plannen én de herziening daarvan expliciet inspraak-waardig bevonden. De Inspraak- en participatieverordening bepaalt verder dat voor elk onderwerp aangegeven moet worden of en hoe inspraak en participatie geregeld zijn. Wie de beraadslagingen van politiek Delft volgt ziet dat de voornemens bol staan van de wens tot beginspraak. (Hoe dit moet is overigens zeer moeizaam te achterhalen op allerlei diep verborgen plekken op gemeentelijke websites - een duidelijke webpagina met alle praktische informatie bijeen zoals de genoemde nota's en regelingen ontbreekt.) Recent is nog een motie aangenomen, en voor de zoveelste keer ligt er een nota van B&W die inspraak en participatie aankondigt. De ambitie daarin is in 100% van de gevallen "Een paragraaf over de toepassing van de Inspraak- en participatieverordening bij beleidsvoornemens." Is daarmee beginspraak geregeld? Hoe komt het dan toch dat het maar telkens niet wil lukken bij - voor de omwonenden - belangrijke plannen, of ze nu relatief klein zijn zoals de vier woningen aan het Rietveld 109, of groot zoals de 300 woningen van Pauwmolen? Eerlijk is eerlijk, er zijn gunstige uitzonderingen waarin bewoners aan tafel zitten en mee mogen praten (inspraak) of in een enkel geval zelfs mee mogen ontwerpen (participatie). Er is alle aanleiding gezien de huidige malaise in de woningbouw om bewoners meer te betrekken bij de planvorming. Zo valt ook te lezen in het rapport Onorthodoxe maatregelen voor binnenstedelijke gebiedsontwikkeling. Het plangebied TNO Zuidpolder biedt een uitgelezen kans om bewoners te betrekken bij de planvorming. Tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Maar misschien komt hier wel een reusachtige "postzegel" en wordt er nog druk gestudeerd op de vraag hoe de inspraak dicht gelikt kan worden?
HdV

Geen opmerkingen: