dinsdag 6 oktober 2009

Sebastiaansbrug

De tram gaat er komen, dat accepteren we. Dat die er snel moet komen begrijpen we ook.
Vanavond heb ik ingesproken over het nut van een bredere brug en het nut van een nieuw bestemmingsplan.
De kosten van het optuigen van een nieuw bestemmingsplan, het in procedure brengen e.d. worden gemaakt terwijl het misschien niet eens nodig is. Binnen de vigerende bestemmingsplannen had de brug waarschijnlijk ook hoger gemaakt kunnen worden. Ik heb een naar gevoel dat de brug uiteindelijk nog iets hoger wordt dan de voorziene extra meter. Het nieuwe bestemmingsplan laat het toe. En bovendien wilde de wethouder hier géén toezegging over doen. Wel over de breedte, maar ja, daar is al helemaal geen ruimte meer voor extra meters. Wat ook heel waarschijnlijk is, is dat de bomen aan de zuidkant, naast het voormalige ketelhuis het ook gaan ontgelden omdat de brug breder moet. Op een totaal van de honderden bomen die hebben moeten wijken voor de tram, kunnen die er ook nog bij.

EvH

zondag 4 oktober 2009

Platanus Hispanica: Nijmeegse lessen voor Delft

De prachtige plataan op de hoek Zuidplantsoen - Schoemakerstraat is niet meer. Gekapt, omdat de verlegde trottoirband de boomstam schampte. Dat paste niet onder de liniaal van de Delftse verkeerstechnici.
Jammer, ga eens op werkbezoek bij de Nijmeegse collega's om te zien hoe zij de tekenplank hanteren en de trottoirband durven weg te laten op de Heijendaalse weg. Misschien is het zelfs een idee om de gekromde Nijmeegse liniaal een keer te lenen om te bezien of een Delftse gekromde goot om de boom past. Er zit vast geen patent op deze Nijmeegse vinding; Delft Kennisstad kan er nog wat van leren.

zaterdag 3 oktober 2009

"Kaalslag van 10 monumentale platanen goed voor milieu"

Geniet nog even van deze prachtige platanen aan de Michiel de Ruyterweg, zolang het nog kan. Binnenkort gaat de zaag erin om plaats te maken voor het trace van de "milieuvriendelijke" tramlijn 19. Althans, met dergelijke fraaie beleidsfrasen wordt de aanleg van deze tramlijn gerechtvaardigd. Maar ja, nu er aardgasbussen in Delft rijden, valt er geen enkel milieuvoordeel meer te behalen met een tram. Dat is jammer van de extra 30 miljoen Euro die er aan worden besteed, maar ook jammer voor deze prachtige platanen en het welzijn van de bewoners uit de buurt. De volgende conclusie is gerechtvaardigd: tramlijn 19 is slecht voor het milieu omdat er 10 prachtige bomen weg moeten en de tram en aardgasbus hetzelfde milieuvoordeel hebben ten opzichte van de dieselbus.
Hieronder het straatbeeld dat ons te wachten staat na de bomenkap.

Zo doet Amsterdam het

Als de milieuzone in een gedeelte van de Wippolder komt, dan kan je camera's plaatsen voor de naleving.

donderdag 1 oktober 2009

Plant een boom

In Den Haag heeft de PvdA een site hier past een boom gelanceerd waarop je bomen kunt 'planten'. In Rotterdam is de site wensbomen.nl door GroenLinks gemaakt. Volgt Delft?