Het betaald parkeren op de campus loopt vertraging op. De TU heeft het daarvoor benodigde onttrekkingsverzoek bij de gemeente ingetrokken.
De universiteit had in januari 2011 betaald parkeren willen invoeren, maar dat wordt nu op zijn vroegst een jaar later. Reden is dat de nieuwe verkeerwethouder Milène Junius (CDA) opnieuw wil overleggen over de gevolgen van het betaald parkeren voor de directe omgeving van de campus.
Daarvoor was het nodig dat de TU het verzoek tot onttrekking van delen van het TU-terrein aan de openbare weg introk. Volgens Dick Gütlich van TU-vastgoed had de gemeente anders binnen afzienbare tijd een beslissing moeten nemen.
Maar wethouder Junius is daar nog niet aan toe. Ze wil eerst onderzoeken of er in omliggende wijken maatregelen genomen moeten worden, zodat die straks niet overspoeld worden door TU-medewerkers op zoek naar een gratis parkeerplaats.
Gütlich is niet blij met de nieuwe ontwikkeling. “We willen in 2011 samen met Duwo een bouwaanvraag indienen voor duizend studentenwoningen op parkeerplaatsen in TU-midden. Die parkeerplaatsen moeten van de gemeente gecompenseerd worden. Daarbij moeten extra parkeerplaatsen aangelegd worden voor de nieuwe woningen.”
Omdat er weinig ruimte is op de campus is het volgens de TU nodig parkeergarages te bouwen. Maar daar moet de automobilist dan wel aan mee betalen.
Het is nog onzeker of de bouw van studentenwoningen vertraging gaat oplopen. Overigens is de start daarvan niet alleen van de invoering van betaald parkeren afhankelijk. De TU en Duwo wachten met smart op de milieu effect rapportage (mer) voor TU Noord, waar vele studentenwoningen worden gebouwd. Ook die mer kan invloed hebben op de bouwplannen in het naastgelegen TU Midden.
bron: tu-delta
dinsdag 29 juni 2010
zondag 27 juni 2010
Relaxen op de campus
De bibliotheek van de TU is ook op zondag druk bezocht. En als het mooi weer is, kan je in de zon op het grasdak zitten. Het centrale deel van het Mekelpark is minder favoriet als plek om in de zon te zitten. Misschien komt daar verandering in als er (studenten)woningen worden gebouwd op het voormalige bouwkunde terrein.
zaterdag 19 juni 2010
Een nieuwe Sebastiaansbrug. Deel 1: de breedte.
De aanbesteding voor de St. Sebastiaansbrug is stopgezet. Tijd voor herbezinning. De brug moet vervangen worden en het plan is om deze dan gelijk breder en hoger te maken. In het plan voor de verbrede Sebastiaansbrug (+ 2,7 meter) komen aan twee zijden fietspaden, waarvan één tweerichtingsfietspad. Dat fietspad is aan de oostzijde getekend, maar mist aansluiting op de nieuwe fietsroute naar de TU wijk.

Verbeter de fietsverbinding naar de TU
Wij denken dat het beter en goedkoper kan. Een tweerichtingsfietspad aan de westzijde sluit wel aan op het fietspad op de Michiel de Ruijterweg. Dat is de route van de fietsers naar de TU wijk. De fietsers hoeven de tram minder te kruisen, wat de veiligheid bevordert. Door dit tweerichtingsfietspad een aftakking (gelegen tussen brug en begraafplaats) te geven naar de Kanaalweg, waardoor er een snelle, comfortabele en veilige route ontstaat tussen TU en binnenstad/station, hoeven fietsers de trambaan zelfs niet meer te kruisen.
Minder breed is goedkoper
En met het tweerichtingsfietspad aan de westzijde kan je binnen de 25 meter breedte van de huidige brug het plan realiseren: de brug wordt 2,3 m smaller t.o.v. de huidige brug en 4,2 m smaller t.o.v. het plan uit de stopgezette aanbesteding. Een smallere brug is goedkoper, niet onbelangrijk als net bekend is geworden dat vorig jaar 9,5 miljoen op de algemene reserve is ingeteerd en dat er structureel 30 miljoen moet worden bezuinigd.

Bereikbaarheid ook goed met 2 autostroken
Wat betreft het autoverkeer vinden wij 2 autostroken meer dan voldoende. Wij staan daarin niet alleen, ook D66 is die mening toegedaan, zie de blog van D66 fractielid Pauljan Kuijper. De TU vraagt om een extra autobrug over de Schie ergens ter hoogte van de Nieuwe Haven. Ook wij hebben dit bepleit in ons verkeersplan dat samen met VVD en D66 is opgesteld en waarvan de ideeën in de lopende mer-procedure zullen worden meegenomen. Een extra brug zal de hoeveelheid verkeer over de Sebastiaansbrug verminderen, waardoor ook niet meer dan 2 stroken nodig zijn. Maar de hoeveelheid verkeer was niet het belangrijkste argument in het bestemmingsplan om de brug 3 autostroken te geven. Het belangrijkste argument heeft te maken met afslaand en wachtend verkeer. Daarover meer in een volgend bericht.
BR

Verbeter de fietsverbinding naar de TU
Wij denken dat het beter en goedkoper kan. Een tweerichtingsfietspad aan de westzijde sluit wel aan op het fietspad op de Michiel de Ruijterweg. Dat is de route van de fietsers naar de TU wijk. De fietsers hoeven de tram minder te kruisen, wat de veiligheid bevordert. Door dit tweerichtingsfietspad een aftakking (gelegen tussen brug en begraafplaats) te geven naar de Kanaalweg, waardoor er een snelle, comfortabele en veilige route ontstaat tussen TU en binnenstad/station, hoeven fietsers de trambaan zelfs niet meer te kruisen.
Minder breed is goedkoper
En met het tweerichtingsfietspad aan de westzijde kan je binnen de 25 meter breedte van de huidige brug het plan realiseren: de brug wordt 2,3 m smaller t.o.v. de huidige brug en 4,2 m smaller t.o.v. het plan uit de stopgezette aanbesteding. Een smallere brug is goedkoper, niet onbelangrijk als net bekend is geworden dat vorig jaar 9,5 miljoen op de algemene reserve is ingeteerd en dat er structureel 30 miljoen moet worden bezuinigd.

Bereikbaarheid ook goed met 2 autostroken
Wat betreft het autoverkeer vinden wij 2 autostroken meer dan voldoende. Wij staan daarin niet alleen, ook D66 is die mening toegedaan, zie de blog van D66 fractielid Pauljan Kuijper. De TU vraagt om een extra autobrug over de Schie ergens ter hoogte van de Nieuwe Haven. Ook wij hebben dit bepleit in ons verkeersplan dat samen met VVD en D66 is opgesteld en waarvan de ideeën in de lopende mer-procedure zullen worden meegenomen. Een extra brug zal de hoeveelheid verkeer over de Sebastiaansbrug verminderen, waardoor ook niet meer dan 2 stroken nodig zijn. Maar de hoeveelheid verkeer was niet het belangrijkste argument in het bestemmingsplan om de brug 3 autostroken te geven. Het belangrijkste argument heeft te maken met afslaand en wachtend verkeer. Daarover meer in een volgend bericht.
BR
Losliggende tegels melden via de iPhone
Uit Verkeersnet
Initiatief van gemeente Delft
Losliggende tegel, gat in de weg of kapotte verlichting? Inwoners van gemeenten in heel Nederland kunnen sinds kort gemakkelijk zaken aan de gemeente doorgeven via een applicatie op hun mobiele telefoon: BurgerConnect. BurgerConnect is een applicatie op de iPhone. Wil een burger een melding doen bij de gemeente, dan geeft hij die door met zijn mobiele telefoon. Via GPS-coördinaten is direct bekend waar de melding vandaan komt en met de camera kan gemakkelijk een foto bijgevoegd worden. De gemeente heeft dan alle informatie en kan in actie komen.
De applicatie is te gebruiken door iedere burger en gemeente in Nederland, maar is een initiatief van gemeente Delft, Almere en ontwikkelaar appnormal.com. Delft en Almere spelen ook een belangrijke rol in het verder ontwikkelen van de applicatie.
BurgerConnect werkt op dit moment alleen nog via de Apple iPhone, maar ontwikkelaar appnormal.com wil de applicatie dit jaar samen met de deelnemende gemeenten doorontwikkelen en de applicatie via alle smartphones beschikbaar stellen. Met de nieuwe technologie kunnen gemeenten sneller, makkelijker en vooral interactiever communiceren met inwoners. De technologie is eenvoudig te koppelen aan de bestaande systemen van de overheid, zodat gemeenten er gemakkelijk mee kunnen werken.
Initiatief van gemeente Delft

De applicatie is te gebruiken door iedere burger en gemeente in Nederland, maar is een initiatief van gemeente Delft, Almere en ontwikkelaar appnormal.com. Delft en Almere spelen ook een belangrijke rol in het verder ontwikkelen van de applicatie.
BurgerConnect werkt op dit moment alleen nog via de Apple iPhone, maar ontwikkelaar appnormal.com wil de applicatie dit jaar samen met de deelnemende gemeenten doorontwikkelen en de applicatie via alle smartphones beschikbaar stellen. Met de nieuwe technologie kunnen gemeenten sneller, makkelijker en vooral interactiever communiceren met inwoners. De technologie is eenvoudig te koppelen aan de bestaande systemen van de overheid, zodat gemeenten er gemakkelijk mee kunnen werken.
vrijdag 18 juni 2010
Sebastiaansbrug hoeft niet breder

De aanbesteding voor de St. Sebastiaansbrug is stopgezet. Tijd voor herbezinning. De brug moet vervangen worden en het plan is om deze dan gelijk breder en hoger te maken. In het plan voor de verbrede Sebastiaansbrug (+ 2,7 meter) komen aan twee zijden fietspaden, waarvan één tweerichtingsfietspad. Dat fietspad is aan de oostzijde getekend, maar mist aansluiting op de route naar de TU wijk. Een fietspad aan de westzijde sluit wel aan op het fietspad op de Michiel de Ruijterweg. Dat is de route van de fietsers naar de TU wijk. De fietsers hoeven de tram minder te kruisen, wat de veiligheid bevordert. En met het tweerichtingsfietspad aan de westzijde kan je binnen de 25 meter breedte van de huidige brug het plan realiseren.
zie ook Een nieuwe Sebastiaansbrug deel 1: de breedte
EvH
Abonneren op:
Posts (Atom)