donderdag 11 juni 2009

A13 tunnel: Delft lijkt kans niet te zien

Minister Eurlings gaat in September 2009 een beslissing nemen over het al dan niet verlengen van de A4. De media hebben hier al jaren over gerapporteerd. Wat echter bij vrijwel niemand bekend is, is dat er op dit moment inspraakrondes (tot 17 juni) over dit plan en over het alternatief worden gehouden. Het alternatief is het verbreden van de A13.
In september zal de minister dus een keuze maken, maar het betreft niet een keuze over de A4 alleen (wel of niet doortrekken) maar een keuze tussen de twee varianten! Tot voor kort was het niet duidelijk wat voor een enorme impact deze verbreding van de A13 heeft. Pas de afgelopen dagen tijdens informatieavonden van Rijkswaterstaat is bekend gemaakt wat het verbreden van de A13 inhoudt:

* De A13 wordt richting het oosten (Emerald, Delfgauw, Delftse hout, Ypenburg) met bijna 100 meter (!!) uitgebreid, wat een enorme impact heeft voor alle bewoners aan die kant, de volkstuinen en het recreatie- en natuurgebied Delftse Hout.
* Er komen 4 extra rijbanen bij in een hoofd- en parallelbanenstructuur (zoals bijvoorbeeld bij de A12 bij Utrecht).
* 50% meer verkeer over de A13 en bijkomende lucht- en geluidsoverlast
* 50 woningen en gebouwen zullen worden gesloopt.
* De A13 gaat voor minstens 7 jaar (volgens Rijkswaterstaat) op de schop met enorme gevolgen voor de regio, de snelweg en het lokale wegennet.

Onbekend bij het publiek
Doordat dit nooit eerder bekend is gemaakt staan duizenden bewoners van Delft, Delfgauw en Ypenburg in september dus mogelijk voor een voldongen feit: de A13 wordt verbreed als de minister daarvoor kiest. Ook de communicatie hierover is volstrekt onduidelijk. Zo gebruikt Rijkswaterstaat consequent de aanduiding “ Trajectnota/MER A4 Delft – Schiedam”, terwijl in deze nota ook het verbreden van de A13 aan de orde komt en het aanleggen van de A13/A16 verbinding.

De Delftse burgers zijn hier nooit goed over ingelicht. Alleen de bewoners van wie de woningen dan worden gesloopt zijn uitgenodigd voor de informatie avond. Alle andere personen die hierdoor geschaad zullen worden hebben geen idee wat de plannen inhouden en zullen dus ook niet zomaar inspreken.

Ook de gemeente Delft was niet aanwezig op de informatieavonden en volgens een afgevaardigde van de Provincie is ook niet duidelijk of de gemeente Delft zich hiervoor interesseert of de belangen van haar bewoners behartigt.

Gemeente, benut deze kans!
Het gemeente bestuur van Delft lijkt hier een grote kans niet te benutten: de aanleg van een compleet overdekte A13, in de vorm van een landtunnel tussen Delft-Noord en Delft-Zuid. Dat zou voor de leefbaarheid in Delft, Delfgauw, Emerald, Wippolder en Bomenwijk een enorme kwaliteits impuls geven en definitief afrekenen met de geluidsoverlast en luchtvervuiling die tienduizenden burgers dagelijks ondervinden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Bravo voor dit bericht! Ik kan bevestigen hoe weinig dit in Delft leeft: ik was deze week bij de publieksbalie om het rapport in te zien. Men gaf mij eerst alleen de samenvatting; ik was pas de 2e die hierom vroeg. Toen ik aangaf dat ik het gehele rapport graag wilde inzien vielen de ogen zowat uit het hoofd van de medewerker. Toen ik later vertelde over de mogelijke verbreding van de A13 naar 2x5 rijstroken bleek zelfs de medewerker die bij de publieksbalie naast de rapporten zit dit plan niet te kennen.