maandag 8 juni 2009

Gemeente Delft toont weinig historisch besef bij Kapelsbrug en Sebastiaansbrug

Gezicht op Delft van Johannes Vermeer
Ingrepen in het historische zicht op de stad, in dit geval gezien vanuit Zuidkolk, Hooikade, Scheepmakerij vereisen een uiterst zorgvuldige regie. Het zou een goed uitgangspunt zijn om bij de vormgeving van de Kapelsbrug aansluiting te zoeken bij de ruimtelijke kenmerken van Delft. De Kapelsbrug is al te zien op het wereldberoemde schilderij van Vermeer.

Delft is een typisch Hollandse waterstad. De bruggen in de historische stad zijn sterk gewelfd en brengen daarmee in architectonische zin tot uitdrukking dat het water bepalend is (geweest) voor de vormgeving stadsstructuur en dat degenen die vaste grond onder de voeten hebben (al dan niet met als intermediair een wiel) de moeite moeten nemen om het water te overbruggen, dus een hobbel moeten nemen.
Nieuwe Kapelsbrug
Dat beeld wordt verlaten in het ontwerp van de nieuwe Kapelsbrug: de brug ziet er meer uit als een plank (misschien leuk over een sloot). Maar over deze “plank” kunnen straks auto's ongeremd voortsnellen.
De overwegingen bij de vormgevingskeuze voor deze brug zijn onduidelijk.

Ook een andere brug tussen binnenstad en TU-Noord wordt aangepakt: de Sebastiaansbrug. Op de inloopavond over de plannen voor deze brug werd het wijzigingsplan geëtaleerd, overigens zonder goede schetsen (zelfs verkeerde weergaven) van het eindbeeld (dat vonden de aanwezige gemeenteambtenaren ook!).
De voorgestelde wijziging van de Sebastiaansbrug is niet passend: de brug wordt hoger en breder. Het zicht op de binnenstad, komend vanuit TU-Noord wordt nog lelijker, en de brug hangt straks nog meer direct tegen het beroemde pand aan dat de TU liet bouwen voor de (latere) nestor van de Nederlandse (en internationale) microbiologie.

In veel steden worden (of zijn) de te grootschalige infrastructurele erfenissen uit de jaren 1960-70 door mitigerende maatregelen verbeterd. Ook in Delft zijn er kansen. Het stadsreparatieproject van de spoorzone demonstreert dat. Maar ook de wegversmalling van de Papsouwselaan is een voorbeeld.
Bij de bruggen kunnen eveneens mogelijkheden worden benut op het moment dat (onderhouds)technische redenen maatregelen nodig zijn. De Provincie is weliswaar eigenaar, maar moet die ons stadsbeeld blijven aantasten? Waarom kan een stadsbrug, zeker tegen de historische binnenstad aan, niet gewoon op maaiveldniveau. Het rigide provinciale beleid over minimale doorvaarthoogtes gaat volstrekt in tegen de ruimtelijke kenmerken van ons mooie historische Delft.

Nog afgezien van de bruggen: er zou veel meer aandacht moeten worden besteed aan de gehele (verwaarloosde) buitenrand van de binnenstad.
Huidige Kapelsbrug

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het zou mooi zijn als meer mensen en dus ook de politiek deze gedachte zou kunnen volgen. Een nieuw initiatief lijkt een tunnel vanaf de Mijnbouwstraat onder het Kanaal, Asvest en Zuidwal naar de omgeving van de Irenetunnel, waar zowel tram als verkeer ruimte in kan vinden. Van eminent belang bij welke oplossing ook blijft het terugdringen van doorgaand verkeer op het tracé Oostplein - Irenetunnel.

Arthur zei

@Anoniem: de Irenetunnel gaat met de komst van de spoortunnel verdwijnen. De Westlandseweg blijft dat geheel op maaiveldniveau en maakt geen 'duik' meer.